مقاله

روزانه خوردن چند تخم مرغ مجاز است؟

روزانه چند تخم مرغ مجاز است

تخم مرغ یکی از مغذی ترین مواد غذایی روی کره زمین است. در واقع، یک تخم مرغ کامل حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تبدیل یک سلول به یک مرغ کامل است، با این حال، زرده تخم مرغ شهرت بدی پیدا کرده است زیرا زرده آن کلسترول بالایی دارد. اما مبحث کلسترول به این سادگی نیست. هر چه بیشتر کلسترول مصرف کنید، بدن شما کلسترول کمتری تولید می کند. به همین دلیل، خوردن چند تخم مرغ باعث افزایش سطح کلسترول نمی شود. در این مقاله میخوانیم که چه تعداد تخم مرغ می توانید با خیال راحت در روز بخورید. در حقیقت کلسترول نقش بسیار مهمی در بدن شما ایفا می کند و برای هر غشای سلولی ضروری است. همچنین برای ساخت هورمون های استروئیدی مانند تستوسترون، استروژن و کورتیزول استفاده می شود. با توجه به اهمیت کلسترول، بدن شما روش های پیچیده ای را برای اطمینان از اینکه همیشه به اندازه کافی کلسترول در دسترس است، در پیش گرفته است. از آنجایی که دریافت کلسترول از رژیم غذایی همیشه یک گزینه نیست، کبد شما به اندازه کافی برای رفع نیازهای بدن آنرا تولید می کند. اما وقتی غذاهای غنی از کلسترول زیاد می خورید، کبد شما شروع به تولید کمترکلسترول می کند تا سطح کلسترول بیش از حد بالا نرود. با این وجود، اگر سطح کلسترول خون شما افزایش یابد، همچنان باید از خوردن مقادیر بیش از حد کلسترول خودداری کنید. مصرف زیاد ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول خون شود. کبد شما مقادیر زیادی کلسترول تولید می کند. هنگامی که غذاهای غنی از کلسترول مانند تخم مرغ مصرف می کنید، کبد شما با تولید کمتر، آن را جبران می کند. حال سوالی که مطرح است، وقتی مردم چندین تخم مرغ کامل در روز می خورند چه اتفاقی می افتد؟ برای چندین دهه، به مردم توصیه شده است که مصرف تخم مرغ – یا حداقل زرده تخم مرغ – را محدود کنند. یک تخم مرغ متوسط حاوی 186 میلی گرم کلسترول است که 62 درصد از مصرف روزانه توصیه شده است. در مقابل، سفیده ی تخم مرغ،  پروتئین بیشتر و کلسترول پایینی دارد. توصیه های رایج شامل حداکثر 2 تا 6 زرده در هفته است. با این حال، پشتیبانی علمی برای این محدودیت وجود ندارد. تحقیقات نشان میدهد 70 درصد افراد پس از مصرف کامل تخم مرغ، سطح LDL یا چربی خون بد آنها بالا نمیرود و فقط عده ی کمی هستند که ممکن است باعث بروز این مشکل شوند. خوردن تخم مرغ غنی شده با امگا 3 می تواند تری گلیسیرید خون را کاهش دهد و آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی سطح خون مانند لوتئین و زآگزانتین به طور قابل توجهی افزایش می یابد. تخم مرغ مروارید از معدود تخم مرغ های موجود در بازار است که حاوی امگا 3 میباشد و به نوعی تخم مرغ غنی شده محسوب می شود. به نظر می رسد که پاسخ این سوال به فرد بستگی دارد و لی به طور کلی یک فرد سالم می تواند روزانه تا 3 عدد تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجاند.